Tarantino explică de ce a ales să filmeze ”The Hateful Eight” în gloriosul Ultra Panavision de 70mm

Timp de citire: 3 minute

Vlad Dulea

În momentul în care a anunțat că va filma ”The Hateful Eight” în 70mm, Tarantino și-a atras imediat un val de reacții pozitive din partea cinefililor, fiind considerat singurul nebun de la Hollywood care ar putea să folosească un format care nu a mai fost folosit de vreo 20 de ani. Practic, pelicula este de două ori mai mare în lățime decât cea standard de 35mm, permițând captarea unor imagini mult mai spectaculoase. Dacă îmi permiteți comparația, este un fel de vinyl pentru albumele de muzică. Cele mai cunoscute filme realizate în 70mm sunt ”Ben Hur” (1959), ”Lawrence of Arabia” (1962) și ”Odiseea spațială 2001” (1968).

În timpul filmării, în cameră se folosește peliculă de 65mm. Ulterior, pentru proiecție, pelicula originală de 65mm este copiată pe una de 70mm. Cei 5mm adiționali sunt pentru 4 benzi magnetice care înmagazinează 6 track-uri de sunet. Cu toate că în ultimii ani au apărut pelicule de 70mm cu sunet digital, peliculele vechi care încă supraviețuiesc folosesc tehnologia clasică cu cele 4 benzi magnetice pentru sunet.

Așa cum spune în filmul de mai jos, Tarantino s-a asigurat astfel că undeva în lume va exista cel puțin o copie a acestui film în 70mm pentru cei cărora ”le pasă” 🙂

Pentru a filma în 70mm, Tarantino a apelat la Panavision care au aderat imediat la ideea lui, mai ales că au perceput această provocare ca un tribut adus cinematografiei. Au pus la dispoziția echipei de filmare lentile care nu mai fuseseră folosite din 1965! Rezultatul este unul spectaculos, mai ales pentru cei care au norocul să vadă filmul în cinematografe capabile să redea pelicule. La noi în cinematografe rulează versiunea convertită digital a filmului, dar în Statele Unite și în câteva (puține) locații din lume, filmul a rulat pe peliculă în cadrul unor așa numite ”roadshow”.

Ce înseamnă Roadshow?

Prin anii ’60, anumite producții majore beneficiau de premiere cu roadshow, niște evenimente private mondene cu invitații speciale la care oamenii veneau îmbrăcați de gală și care aveau loc înaintea difuzării normale a filmului în cinematografe.

Proiecțiile respective beneficiau cam de 10 minute în plus față de proiecțiile normale, prin adăugarea unei uverturi muzicale (cu orchestră live) înaintea filmului și printr-o pauză la jumătatea filmului (intermission). La aceste spectacole invitații primeau la început și un caiet-program așa cum se întâmplă la operă sau la musicaluri.

Printre filmele care au beneficiat de astfel de priemere de gală se numără celebrele block-bustere ”Pe aripile vântului”, ”Ben-Hur”, ”El Cid” sau ”Lawrence of Arabia”.

Sunt foarte puține cinematografe în lume și în State capabile să difuzeze pelicule în 70mm, motiv pentru care Tarantino s-a gândit că ar putea face totuși pentru ”The Hateful Eight” o sută de astfel de proiecții simultane în 100 de cinematografe din Statele Unite capabile să redea pelicule în 70mm. Și a făcut acest lucru luna trecută, în ziua de Crăciun. De aceea, la jumătatea filmului veți vedea un cadru pe care scrie PAUZĂ (Intermission) 🙂

Atât filmarea în 70mm cât și roadshow-urile oferite în Statele Unite în ziua de Crăciun a anului trecut, reprezintă un tribut spectaculos adus de Quentin Tarantino cinematografiei hollywoodiene.

Filmul rulează pe ecranele din România începând de vineri, 15 ianuarie 2016, (în digital) fiind distribuit în cinematografele din România de Forum Film.

Resurse suplimentare: cinemablend.com, wikipedia.com

Adaugă un comentariu

Vlad Dulea blog folosește cookie-uri. Continuarea navigării implică acceptarea acestora.