Când mergi în Olanda este imposibil să nu observi faptul că toată țara este conectată cu piste de biciclete (nu orașele, am zis țara!). Chiar râdeam la gândul că în Olanda poți lăsa mașina la intrarea în țară și de acolo poți merge pe bicicletă.
Mă tot întreb de ce în România 70% din biciclete sunt mountain-bike în condițiile în care în Olanda, în două săptămâni, aproape dacă am văzut două sau trei mtb-uri. Nu-mi vărsați vrăjeala cu drumurile proaste că nu ține!
Noi, bicicliștii, am transformat mersul cu bicicleta într-un sport extrem, noi singuri am ales să fim exotici, să nu ne încadrăm, să fim mai speciali.
Majoritatea bicicletelor pe care le-am văzut în Olanda nu au viteze, nu au nici măcar frâne pe ghidon, au frâna pe pedală (mai exact pe butuc – așa cum aveau pe vremuri Pegasurile). La noi își iau asemenea „bijuterii” doar cei care vor să fie trendy-sexy-cool.
Noi am ales să fim speciali. Puțini, dar speciali! E mai bine decât simpli, comuni, dar mulți!
Știți ce mi-am dat seama în Olanda? Că nu pistele de biciclete au înmulțit numărul de bicicliști, ci invers! Tot aud în stânga și în dreapta oameni care îmi spun că ar merge și ei cu bicicleta dacă ar exista piste de biciclete. Haideți să vă spun ceva: olandezii au făcut piste de biciclete pentru că erau prea mulţi biciclişti pe șosele și trotuare și aveau nevoie să reglementeze cumva aceasta „problemă”.
La ei mersul cu bicicleta nu a apărut ca o „alternativă” cu atât mai puţin ca o chestie ecologică. N-avea cum, pentru că bicicleta exista cu mult înaintea maşinii. Din păcate, noi românii am uitat undeva pe drum acest amânunt. Îmi povesteşte Dana câ în Giurgiu acum 20 de ani abia dacă existau câteva maşini şi autobuze. În rest, numai biciclete. Toată lumea avea bicicletă.
Dacă mergeți în Olanda pe bicicletă veți observa că semafoarele se schimbă pe verde pentru biciclete în timp ce pentru pietonii sau mașinile care traveresează pe aceeași direcție ele râmân pe roșu sau faptul că sunt foarte multe situații când pistele de biciclete din intersecții sunt cu prioritate.
Ați putea spune că acest lucru se face din respect sau pentru a încuraja mersul pe bicicletă. Fals! Se face dintr-un motiv cât se poate de logic și de normal: oprirea și pornirea unei biciclete se fac cu un efort fizic mai mare decât cel pe care îl exercită un pieton pentru același lucru, sau, cu atât mai mult, cel pe care îl exercită un șofer pentru asta. Da, un motiv foarte simplu, dar care ține traficul în mână și țara în mișcare.
Oameni buni, să mergi cu bicicleta nu e o virtute, nu e o nebunie, nu e nimic! Când ne vom fi obișnuit cu asta vom putea să ne gândim și noi la introducerea unor noi semne de circulație!
cristian din cluj
Acum doi ani m-am apucat de biciclit, am lasat masina in cele mai multe situatii si … am 4 biciclete. Una pt sotie, un Brompton pt lucru, un city-bike pt. oras si pe timpul iernii si un mountainbike pt iesiri in natura.
Din pacate dupa cum bine ati observat mai sus la Dl.Cristi, noi … romanii … inca nu avem cultura necesara trecerii de la masina la bicicleta, noi vrem sa „evoluam” de la bicicleta la masina cand de fapt acest lucru se face invers.
Noi suntem „nervosi” in trafic, „nervosi” pe biciclisti, nervosi ca suntem romani.
Felicitari pt. articol … sper sa fie mai multi care gandesc ca si noi.
Marga din Cluj
Salut tuturor,
Ma bucur ca lumea e preocupata de acest subiect. Lucrurile bune pornesc de la o idee si de la obsesia de a pune in practica acea idee.
La noi in Cluj primii pasi i-a facut Clubul de Cicloturism Napoca, prin marsul biciclistilor, care se desfasoara lunar si la care participa foarte multi biciclisti. Marsul este oficial aprobat de autoritati suntem escortati de politie. E un sentiment placut de siguranta.
In decursul anilor, tot mai multi biciclisti au inceput sa indrazneasca sa foloseasca bicicleta in oras, si a,sa cum bine se zice in articol, numarul biciclistilor determina decizia autoritatilor sa infiinteze piste de biciclete, nu invers.
Desigur, mai sunt multe de facut, pistele nu sunt suficiente sau sunt prost amplasate, sau prost sau deloc semnalizate, dar noi toti speram ca lucrurile vor avansa inspre bine.
Si ca un altim anunt, Administratia Fondului pentru Mediu a decis sa finanteze infiintarea pistelor de biciclete.
Sa auzim de bine!
Cristi
Ok Vlad,mi-a atras atentia articolul acesta intr-un mod cat se poate de negativ,mai exact m-a enervat la culme.Ai dreptate totusi in legatura cu pistele si anume ca numarul de biciclisti duce sau nu la aparitia pistelor.Asa ca hai sa vedem defapt de ce la noi nu sunt atat de multi biciclisti.Motivele care m-au facut sa ma enervez la acest articol sunt datorate faptului ca nu cunosti cauzele lucrurilor spuse de tine mai sus.E ca si cum ai fost in Olanda in vacanta si cand te-ai intors in tara ai observat ca la noi nu sunt piste pentru biciclisti.Defapt sunt dar putine,cel putin in Brasov si Bucuresti io am vazut.
In primu rand nu poti compara Olanda cu Romania din 2 mari puncte de vedere si anume:populatia si geografia.Din punctu de vedere al populatie ei au o problema pentru k densitatea populatiei este de 321/km² pe un teritoriu total de 41.526 km² din care oricum 7645km² este apa,pe cand la noi teritoriul este 238 391 km² cu densitatea populatiei de 93/km².Asa ca este o diferenta imensa asta ca sa-ti dai seama de motivul pentru care au adoptat majoritatea olandezilor bicicletele.Din punctul de vedere al geografiei tara lor este formata numai din campii si dealuri si ca marime este mica in comparatie cu a noastra,asa ca noi ne permitem sa ne cumparam masini cate vrem si sa ne tot plimbam ca spatiu avem,mai ales ca inainte oricine isi permitea o bicicleta,acuma oricine isi permite o masina.
In al doilea rand,si nu,nu este vrajeala,avem drumurile proaste.Din aceasta cauza majoritatea la noi cumpara mtb-uri pentru ca sunt mai rezistente.Io de exemplu nu mi-as cumpara o semi-cursiera, pe care oricum dau o gramada de bani fata de un mtb, ca sa o distrug complet doar parcurgand de 2-3 ori orasul.Cu vitezele normal ca avem nevoie de ele.Ei au campii si dealuri si nu e asa mare problema dar unii merg la noi cu bicicletele pe munte,realizezi ce ar insemna lipsa vitezelor nu?Cat despre frane mi-e indiferent,orice frana e buna.
Ah si ai mai mentionat ceva,faptu k acu’ 20 de ani dabea erau 2-3 masini si in rest numai biciclete.Si ce vrei frate acuma sa ne intoarcem cu 20 de ani in urma,evoluam si noi ca este normal.Ce crezi ca acu 20 de ani nu ar fi vrut nimeni sa aiba masina si n-ar fi dat nimeni bicicleta pe o masina?Fii serios!Oricum cu bicicleta acuma te plimbi in timpu liber sau cand vrei sa faci miscare,sa iesi la o plimbare,sa te distrezi ,foarte putini o mai folosesc pentru motive serioase gen servici de exemplu.Ca sa nu uitam motivul si scopul articolului tau,pentru ca am deviat un pic,consider ca pistele pentru biciclisti ar trebuii sa fie prezente in orasele mari.Usor,usor o sa avem,ti-am zis ca am vazut deja in Bucuresti si Brasov.Pana atunci avem parcurile care,cel putin in orasele mari,sunt spatioase si amenajate si pentru biciclisti.
Vlad Dulea
1. sper ca ti-a facut bine sa scrii aici si deja nu mai esti asa nervos 🙂
2. ti-a scapat un amanunt important: eu merg aproape zilnic cu bicicleta la birou (si de foarte multe ori cand am drumuri de facut prin oras – btw, locuiesc in Bucuresti) cu toate ca am masina pe care, evident, o folosesc cand vremea nu-mi permite sa merg cu bicla sau cand distantele sunt foarte mari si as face prea mult pe bicla
3. eu nu ma plang de lipsa pistelor. in acest articol aduceam doar in discutie lipsa biciclistilor „casual”, adica a celor care sa foloseasca bicicleta in scopurile mentionate si de tine: la birou, la scoala, magazin, oras etc…
Mihai
Pai de avut avem si noi semne…putine dar avem.
Dragos
A very, very good point of view. Ai pus punctul pe i. Felicitari pentru articol.
Mihai Pintilie
Titlul e fain de tot. La ei bicicletele vechi sunt si o necesitate, reprezinta un fel de anti-furt ce descurajeaza hotii. Dupa trei vizite in Olanda, toate de placere, iti dai seama ca m-am indragostit de tara aceea si de bicicletele lor.
Bogdan
Îmi dau seama că în Olanda, având această cultură a bicicletei mai veche, poți găsi cu ușurință biciclete de oraș la mâna a doua ieftine. În România oferta nu este așa mare. Iar o bicicletă de oraș nouă este mai scumpă decât o bicicletă de munte.
Vlad Dulea
Crezi ca asta e motivul? Daca ai avea de ales intre un city-bike si un mtb la acelasi pret ce ai alege? E posibil ca potentialul cumparator sa se gandeasca ca va folosi bicicleta mai rar in oras decat undeva pe teren accidentat?
Bogdan
Probabil văd MTB-ul ca o bicicletă mai robustă și bună la toate, așa cum am văzut-o și eu acum câțiva ani când mi-am luat prima mea bicicletă, un MTB.
Acum, de ceva vreme, mă dau cu o cursieră prin oraș de care îmi place mult și pe care mă simt mai comod. Nu aș mai alege MTB pentru oraș, aș alege o bicicletă hibrid probabil. Nu prea cred în bicicletele fără viteze – eu pe drum spre serviciu, în București, trebuie să urc un deal, deci am nevoie de viteze.
Nu m-aș urca pe city-bike decât așa pentru plimbare, închiriată probabil, cu niscaiva prieteni. Eu merg cu bicicleta pe carosabil și repede, și city-bike-ul mi se pare mai incomod pentru asta.
PS. Nu merge autentificarea cu Facebook la tine pe site.
Marius
Sal Vlad.. long time no see. Foarte tare articolul si din multe pc de vedere ai dreptate.
Bogdan, nu as inclina sa dau crezare la ce spui cu bicilclete mai ieftine in Olanda.. chiar si SH. Sunt niste preturi de dai pe spate, iti iei cateva biciclete aici pce dai acolo pe una.
Am destui prieteni care au MTB-uri (in fact ceva mai special pt downhill) si cred ca iti iei o asemenea bicicleta atunci cand esti mai apropiat de partea sportiva a ‘plimbatului’ cu bicicleta. Vlad are dreptate cand spune ca la noi e mai mult ideea ca oamenii nu inteleg ‘nespecialitatea’ bicicletei. Ceea ce ar trebuii sa insemne cel mai mult si anume utilitatea ei dispare cu desavarsire la noi..