În drum spre Lugoj cu aproximativ 20 de km înainte de destinație, am avut o surpriză extraordinar de plăcută. Pe drumul european E673 între localitățile Făget și Lugoj, în localitatea Traian Vuia s-a deschis recent (în aprilie 2012) un muzeu cu același nume dedicat marelui inventator român și pionier al aviației mondiale.

Pe partea dreaptă a drumului în sensul de mers către Lugoj veți vedea clădirea modernă în care își are sediul primul muzeu al aviației din județul Timiș. Noi am trecut seara, la ora 7, și am oprit în dreptul clădirii impozante. Pe ușă nu părea să scrie nimic de niciun orar, dar totuși am hotărât să cobor din mașină și să arunc un ochi pe geam înăuntru.

Surpriza a fost că ușa mi-a fost deschisă de un domn foarte amabil care m-a poftit înăuntru. I-am spus că nu vreau să deranjez, ci doar doresc să știu orarul de funcționare și costul biletului de intrare în muzeu pentru a reveni în altă zi. Mi-a explicat că nu costă nimic deocamdată și nu există un orar fix de vizitare, întrucât momentan nu există personal pentru așa ceva; doar pază, iar vizitarea se poate face practic oricând în cursul zilei, deocamdată doar pe baza unui buletin.

Zis și făcut! M-am bucurat nespus că am avut intuiția să opresc și să cobor din mașină. Mi-am luat aparatul de fotografiat și am intrat în proaspătul muzeu fără să știu exact ce voi găsi în el.

Imediat la intrare, în încăperea principală se află un model scara 1:1 funcțional al primului aparat de zbor din istoria aviației. Pe 18 martie 1906 la Montesson, lângă Paris, aparatul Vuia I a fost primul aparat mai greu decât aerul, echipat cu sisteme proprii de decolare, propulsie și aterizare care s-a ridicat de la sol. După o accelerație pe o distanță de 50 de metri, aparatul s-a ridicat la o înălțime de aproape un metru, pe o distanță de 12 m, după care elicele s-au oprit și avionul a aterizat.

Modelul expus în Muzeul Traian Vuia a fost realizat în urmă cu câțiva ani de către Fundația Academică Culturală Timișoara. Primele teste de zbor cu acest aparat au fost efectuate în anul 2005 în România. În 2006, aparatul a fost transportat la Montesson, lângă Paris, Franța, locul unde în 1906 se ridica de la sol aparatul original VUIA 1. Pe 18 martie 2006, în prezența a numeroase personalități române și franceze, se marcau astfel 100 de ani de la primul zbor mecanic. Ulterior acest model a fost donat Muzeului Banatului din Timișoara, iar începând cu anul acesta este găzduit aici, în cel mai nou muzeu dedicat aviației din România.

Muzeul realizat de Consiliul Judetean Timis are 10 încăperi dar nu sunt încă toate echipate cu exponate. Domnul Hodobaș Lucian (foto-sus), paznicul muzeului, ne conduce prin fiecare cameră și ne povestește cu plăcerea unui veritabil ghid istoria acestuia, a exponatelor actuale și a celor care urmează să fie expuse în curând.

 

Aici, de exemplu, urmează să fie expusă o copie 1:1 a modelului Vuia 1907.

 

În sala 2 de la parter se găseste un model în construcție la scara 1:2 a elicopterului lui Vuia, realizat în 1918.

 


Pereții încăperilor sunt împânziți cu planșe despre istoria aviației și despre personalitățile care au marcat-o.

 

În încăperea dedicată vieții și activității lui Traian Vuia veți găsi imagini și documente istorice din perioada studiilor pe care inventatorul bănățean le-a făcut la Făget, Lugoj și Budapesta.

Există aici copii după schițele realizate la Paris, cât și fotografiile de la momentele primului zbor cu aparatul său, de la 18 martie 1906.

Nu lipsesc nici documente care evidențiază activitatea politică a lui Vuia, care a făcut parte din Consiliul Național al Românilor din Transilvania și Banat, el fiind delegat al României la Conferința de Pace de la Paris, în discuțiile legate de Banat.

Traian Vuia s-a născut în 1872 în satul Surducu Mic, parte a fostei comune Bujoru care astăzi îi poartă numele. Dacă sunteți cu mașina și aveți drum spre Lugoj/Timișoara, acordați jumătate de oră vizitării acestui muzeu în care veți simți, mai presus de exponate, sufletul oamenilor care au contribuit la realizarea acestuia.

Ai ceva de zis despre asta? Lasă un comentariu. Mai jos găsești încă 4 comentarii la acest articol.

Views 1.149

Ți-a plăcut acest articol? Vrei să afli când mai scriu?

Urmărește pagina mea de Facebook:


și abonează-te mai jos ca să primești articolele pe email (un email pe săptămână, fără spam-uri, promit!).
297 de abonați primesc deja pe email cele mai interesante postări ale săptămânii!