Ce trebuie să știi despre noile etichete pentru anvelope

Timp de citire: 8 minute

Vlad Dulea

De curând am avut parte de o întâmplare interesantă legată de anvelopele de la mașină și pentru că din toată întâmplarea asta am tras multe învățăminte,vă invit să citiți cele ce urmează pentru că nu se știe când veți avea nevoie de aceste informații (dacă nu aveți nevoie acum, salvați pagina în bookmarks pentru că sigur la un moment dat veți avea nevoie 🙂

Voi începe cu întâmplarea mea, dar înainte să mă catalogați drept inconștient 🙂 vă rog să îmi acordați prezumția de neinformare, și, poate cea a unui om, în general, norocos.

În urmă cu trei ani (2009) am achiziționat un Ford S-Max care deservește foarte bine de atunci ca mașină de oraș, mașină de călătorii (am fost în toți acești ani cu mașina în călătoriile din Germania, Franța, Elveția, Finlanda, Rusia etc) sau mașină de deplasări prin țară cu trupa sau cu băieții din DreamTeamRO (vestitul twitmobil, cu 7 locuri).

Eu sunt genul de om care nu își bate prea tare capul cu chestii tehnice când vine vorba despre mașină. De aceea am vrut să iau o mașină nouă (nu second-hand) și tot din același motiv, mă duc conștiincios, din 15.000 în 15.000 de km la revizia tehnică.

Mașina a venit echipată din fabrică cu anvelope Michelin Primacy HP. Pe la 92.000 de km au început să joace volanul în mers. Inițial am crezut că am dat într-o groapă și am pățit ceva la direcție. Prietenii m-au sfătuit să verific și anvelopele să nu fi făcut vreuna din ele o gâlmă de la vreo lovitură.

Probabil v-ați dat seama deja, anvelopele erau extrem de uzate, tocite. Cum eu nu avusesem nicio pană în 3 ani, nu mi-a dat niciodată prin cap să ma interesez de starea anvelopelor și, în niciun caz, nu m-am gândit că anvelopele (chiar dacă nu faci nicio pană) se schimbă la 30.000 – 40.000 de km maxim. Eu am făcut 92.000 de km cu ele 🙂

Later edit: Iată aici un ghid despre când se schimbă anvelopele

Ideea e că am înțeles că trebuie să le schimb și am început să ma interesez cât costă niște anvelope similare. La momentul la care am căutat anvelope noi aveam doar două criterii după care puteam să mă decid asupra unui model anume:

  • marca anvelopei (să fie una cunoscută, și cu recomandări pe forumuri de specialitate)
  • prețul

Din păcate aceste două criterii nu sunt de ajuns și mi-ar fi plăcut să fi fost nevoit ca acestă decizie să o iau abia undeva în toamnă. Pentru că, începând cu 1 noiembrie 2012, toate anvelopele vandute in Europa pentru autoturisme si vehicule utilitare usoare vor purta etichete speciale noi.

De altfel, toate anvelopele montate pe autoturisme noi, vehicule utilitare usoare, camioane, autocare si autobuze fabricate la sau după 1 iulie 2012 vor avea etichete noi.

Noile etichete pentru anvelope prezintă trei criterii de clasificare:

  • Eficiența energetică (Consumul de carburant)
  • Aderența la carosabilul umed (Frânarea pe suprafețe umede)
  • Nivelul de zgomot la exterior – măsurat în decibeli

Alături de cele două criterii despre care vorbeam mai devreme (marca și prețul) cele trei criterii de clasificare de  pe noile etichete pentru anvelope vor face alegerea, dacă nu mai ușoară, cel puțin mai bine informată.

Haideți să luăm pe rând fiecare dintre cele trei criterii.

1. Consumul de carburant

Eficiența energetică este dată de rezistenţa la rulare, prin care se indică impactul asupra consumului de carburant şi, implicit, al nivelului emisiilor. Aceasta este reprezentată prin clase de la A la G. Un vehicul echipat cu anvelope clasa A, circuland cu 80 km/h – foloseste cu 7.5%1  mai putin decat anvelopele clasa G. Rezultatele pot varia in functie de tipul vehiculului sau conditiile climatice, dar diferenta de performanta este dovedita. Practic, economisiti pana la 300 € sau 80 litri de carburant de-a lungul duratei normale de viata a anvelopelor.

Rezistenţa la rulare este responsabilă pentru 20% din consumul de carburant al vehiculului.

Iată mai jos un filmuleț care explică diferența de rezistență la rulare (și implicit consum de carburant) între un vehicul echipat cu anvelope clasa A și unul echipa cu anvelope clasa G.

https://www.youtube.com/watch?v=8IlVYp37D5s

2. Frânarea pe carosabil umed

Aderenţa pe carosabil umed este măsurată prin distanţa de frânare pe suprafeţe umede. Performanta se clasifica de la clasa A (cea mai sigura, oprind in cele mai scurte distante) pana la clasa G (cea mai putin sigura, cu cele mai lungi distante de franare).

Deşi rezultatele pot varia în funcţie de vehicul şi de condiţiile meteo, distanţa de frânare corespunzătoare unui vehicul echipat cu un set complet de anvelope de clasa A poate fi cu până la 30% mai scurtă decât distanţa de frânare corespunzătoare unui vehicul echipat cu un set complet de anvelope din clasa G.

Aceasta înseamnă aproximativ 18 metri în cazul frânării de urgenţă a unui vehicul care se deplasează cu 80 km/oră pe carosabil umed.

Iată mai jos un filmuleț care prezintă diferența la distanța de frânare pe carosabil umed între un vechicul echipat cu anvelope clasa A și unul echipat cu anvelope clasa G.

https://www.youtube.com/watch?v=ZRJ_uLUdjMM

3. Nivelul de zgomot la exterior

Anvelopele contribuie la zgomotul din trafic. Valoarea măsurată este indicată în decibeli (dB) şi, vizual, prin una, două sau trei linii negre, în funcţie de nivelul de zgomot reglementat prin standardul european. Trei linii negre înseamnă că nivelul de zgomot se încadrează în limita actuală, două linii negre înseamnă că zgomotul se află cu 3dB sub limita actuală, anvelopa fiind de două ori mai silenţioasă decât standardul actual dar în limitele viitorului standard, şi o linie neagră înseamnă că nivelul de zgomot se află cu 6dB sub limita actuală, anvelopa fiind de patru ori mai silenţioasă decât standardul. Anvelopele care oferă o bună aderenţă şi o tracţiune ridicată rulează mai zgomotos. Din acest motiv la evaluarea pentru eticheta UE se ia în considerare funcţia anvelopei, ca de exemplu dacă sunt anvelope utilitare sau dacă sunt anvelope pentru iarnă.

Zgomotul la exterior produs de anvelope reprezintă între 50% și 80% din zgomotul general produs de vehiculul în mișcare.

Poate părea cel mai puțin important dintre cele trei criterii, mai ales că oricine ar alege siguranța în defavoarea protecției mediului, mai ales că această protecție fonică nu îl ajută în mod direct pe consumator, așa cum face criteriul energetic prin scăderea costurilor la carburant, dar prezența acestui criteriu pe noile etichete pentru anvelope este salutară, deoarece atrage atenția consumatorilor asupra acestui aspect și obligă producătorii să-l ia în considerare la proiectarea noilor anvelope, mai ales că, începând cu 1 noiembrie 2016, toate anvelopele vor trebui să se regăsească în limita a 69dB (cel mult două linii negre).

Ce mai contează la alegerea anvelopelor?

Evident etichetarea este un bun inceput, însa 3 alti factori de performanta sunt la fel de importanti. Din păcate aceștia nu sunt etichetați și este greu să ai termeni de comparație între diferite modele și mărci. Este vorba despre:

  • Longevitatea anvelopei: o anvelopa durabila va poate costa mai putin pe termen lung. O anvelopa buna va poate oferi un an in plus de condus in comparatie cu alta anvelopa.
  • Aderenta la curbe: 25% din accidente au loc in curbe.
  • Frânarea pe carosabil uscat: 70% din accidente au loc pe carosabil uscat.

Cum puteți îmbunătăți performanțele anvelopelor pe mașina dumneavoastră?

  • Sofați economic: folosiți mai putin accelerarea si bucurati-va de o economie considerabila de carburant de-a lungul timpului.
  • Verificați constant presiunea anvelopelor: presiunea corectă a anvelopelor asigură o pierdere minima de carburant din cauza rezistentei excesive la rulare si aderenta optima pe carosabile umede.
  • Pastrati distanta: o distanta sigura intre vehiculul dumneavoastra si cel din fata reduce riscul unui accident.

 Sursa: Michelin

National Geographic Megafactories – Michelin

În final, dacă sunteți curioși cum se fabrică o anvelopă, vă las să urmăriți înregistrarea unei super-emisiuni: Megafactories – Michelin de pe National Geographic (engleză – 45 min)

Adaugă un comentariu

  • James

    asta cu zgomotul chiar nu o stiam… foarte util articolul. feliciitari

  • Vlad Dulea

    Multumesc pentru aprecieri. Chiar mă bucur că vă e util articolul!

  • Derma

    Probabil ca sunt cea mai non-tehnica persoana de pe aici, mereu am cumparat anvelope doar in functie de pret si brand. Nici nu mi-am imaginat ca afecteaza in vreun fel consumul.

    Ai explicat foarte frumos de ce este important sa acorzi mai multa importanta acestor aspecte aparent banale. Multumesc mult.

  • Diana

    Imi place mult articolul tau, am aflat informatii utile si mi-ai reamintit ca trebuie sa imi iau „incaltari” noi pentru mandra mea masinuta.

  • Foarte bun articolul Vlad Dulea.

Vlad Dulea blog folosește cookie-uri. Continuarea navigării implică acceptarea acestora.