Gârboavele XC 2011, rămasă în istorie drept „cursa cu noroi”

Timp de citire: 8 minute

Vlad Dulea

Sâmbătă am participat la concursul de MTB de la Gârboavele (Galați). Așa cum spuneam înainte de concurs îmi propusesem să câștig în primul rând experiență. Din punctul ăsta de vedere nu am de ce să mă plâng. Din câte am citit pe forumuri și pe alte site-uri a fost unul din cele mai grele trasee posibile, în primul rând datorită noroiului. Emilian spunea foarte mișto în articolul de pe Biciclistul.ro că ar fi putut fi foarte bine un antrenament pentru Legiunea Străină.

UPDATE: S-au afișat rezultatele provizorii. La categoria mea au terminat cursa 45 de concurenți (era interesant de văzut din câți, dar abandonurile nu sunt afișate). Din acești 45 care au terminat eu am fost pe locul 39-40 (am terminat în același timp cu Zdeto)

Sâmbătă am participat la concursul de MTB de la Gârboavele (Galați). Așa cum spuneam înainte de concurs îmi propusesem să câștig în primul rând experiență. Din punctul ăsta de vedere nu am de ce să mă plâng. Din câte am citit pe forumuri și pe alte site-uri a fost unul din cele mai grele trasee posibile, în primul rând datorită noroiului. Emilian spunea foarte mișto în articolul de pe Biciclistul.ro că ar fi putut fi foarte bine un antrenament pentru Legiunea Străină.

În comparație cu realitatea de pe teren, timpul de 1 oră jumate pe care mi-l propusesem inițial, nu arată altceva decât lipsa mea de experiență în așa ceva. Nici dacă era vreme bună și traseul uscat nu aș fi reușit să termin în timpul ăsta datorită urcușurilor și coborâșurilor dese și a lipsei de zone plate pe care aș fi putut să recuperez timpul pierdut la urcări.

Practic am fost nevoit să parcurg 70% din cursă pe lângă bicicletă. De cele mai multe ori împingând bicicleta la deal (la un moment dat și împotriva unui vânt puternic chiar din față) și de câteva ori (dar pe distanțe insuportabil de lungi) cărând bicicleta pe umăr, deoarece nămolul de pe jos nu îmi permitea să o împing.

M-am gândit de zeci de ori să abandonez dar mă bucur că nu am făcut-o. Am terminat cursa cu un timp penibil (undeva peste 3 ore jumate) dar mă bucur că am dus-o până la capăt. Aici puteți vedea traselul (cu timpi, viteze și elevație) așa cum l-a înregistrat aplicația RunKeeper de pe iPhone-ul meu: https://runkeeper.com/user/VladDulea/activity/31119518

Imediat după cursă eram supărat pe organizatori că nu au făcut traseul de amatori diferit de cel de avansați. Practic am avut același traseu doar că avansații trebuiau să facă două ture. Mă gândeam că era mai potrivit ca traseul de amatori să fie mai ușor de practicat, având în vedere că astfel de competiții se adresează sportului de masă.

Mă bucur că nu am căzut deloc în timpul cursei, dar asta se datorează și faptului că am mers foarte prudent. Toate coborârile (indiferent de cât de abrupte sau noroiase au fost) le-am făcut pe biclă. Am găsit pe net un filmuleț drăguț în care puteți vedea o zonă de coborâre cu foarte multe căzături. Trebuie să treceți de faza cu startul de la început și pe urmă veți înțelege un pic din dificultatea traseului, mai ales că majoritatea celor pe care îi vedeți în film sunt la categoria avansați.

Acum, după câteva zile, mă simt foarte bine știind că am făcut traseul până la capăt. Cu toate greutățile și înjurăturile pe care le-am tras în timpul cursei, acum am rămas doar cu o amintire excepțională și cu o experiență greu de egalat.

Vă reamintesc că sunt un biciclist foarte amator (a se citi fără experiență) când vine vorba de concursuri dar vă pot spune ce concluzii am tras în urma cursei:

1. Bicicleta mea are cadru de oțel ceea ce o face destul de grea. Având în vedere că a trebuit să împing bicla sau să o car în spate mă gândesc că dacă nu aș fi avut deja bicla și ar fi trebuit să îmi cumpăr una nouă aș fi ținut cont de două lucruri în primul rând:

  • să fie cât mai ușoară
  • să aiba cadrul în așa fel încât să o pot căra pe umăr (alte prize sunt greu de menținut și suportat pe distanțe lungi și în condiții grele)

2. Înainte de cursă trebuie să îmi fac un check-list cu lucruri pe care NEAPĂRAT să le am la mine. Vă spun ce concluzii am tras eu că trebuie să am, dar aici VĂ ROG PE VOI, CEI MAI OBIȘNUIȚI CU CONCURSURILE SĂ MĂ AJUTAȚI SĂ O COMPLETEZ:

  • cască (am avut)
  • mănuși – în primul rând împotriva frigului (era mai bine dacă aveam mănuși cu degete, m-am murdărit și julit destul de tare la degete încercând să scot noroiul prins la furcă și la lanț)
  • bluză de ciclism cu mânecă lungă și impermeabilă (nu am avut și cred că mi-ar fi fost mai utilă decât bluza pe care am avut-o pe mine)
  • ochelari de ciclism (i-am uitat acasă, sunt din plastic cu lentile interschimbabile de soare sau de ploaie) – ajută împotriva vântului, a gâzelor (nu a fost cazul acum) și a eventualelor picături de noroi aruncate de roților concurenților din față
  • pompă, scule de demontat roata și camere sau petice (cât mai multe, am auzit că sunt unii care au făcut și 4 pene în timpul concursului)
  • pantaloni de ciclism (am avut) – foarte utili și comozi, nu mi-a fost frig în ei, m-am mișcat foarte ușor
  • tricou de ciclism (am avut dar l-am ținut practic sub bluza de bumbac pe care am avut-o peste) – era foarte bun dacă era cald și vremea potrivită (practic trebuie să am la mine și un tricou -pt vreme bună- și o bluză cu mânecă lungă-în caz de frig/ploaie)
  • eu n-am avut apă la mine, am băut doar la punctele de alimentare. pe traseu mi-a fost sete dar nu am vrut să car și apa. Aici aștept de asemenea părerea celor mai experimentați (trebuie luată apă cu tine sau ajunge cea de la punctele de alimentare?)

Deocamdată așa arată check-list-ul meu. Îl voi completa după caz la concursurile viitoare pe baza noilor experiențe trăite, dar așa cum spuneam, aștept și de la voi îmbunătățiri.

3. Din 100 în 100 de metri, cel puțin, trebuia să mă opresc să curăț noroiul care se strângea la furcă. Eu am frâne în V și după primii 100 de m de noroi am luat hotărârea să desfac frâna din față, dar tot se aduna mult noroi. Puteți vedea mai jos o poză (mulțumesc Anca Dogaru pt poză) în care încerc să curăț noroiul care se strângea la furcă.

Curățând noroiul care se strângea la furcă

Prim plan pe furcă

ÎNTREBARE: Cum se pot evita astfel de situații? Cum ar trebui să fie furca sau roata că sa nu se strângă așa de ușor noroiul?

Am găsit pe Youtube un videoclip de la concursul Gârboavele XC filmat de Marza Florin (nr.74 în concurs) cu o cameră GoPro montată pe cască.

Videoclipul e destul de lung (36 min) dar voi puncta câteva din momentele interesante – pentru mine 🙂
Dacă nu vreți să vă uitați la toate, merită (credeți-mă) să vă uitați la cele subliniate cu roșu:

  • la minutul 1:00 startul amatorilor
  • undeva la minutul 2:30 tipul care filmează îl prinde din urmă pe Zdeto (tricou roșu) eu sunt câțiva metri mai în față cu o bluză verde închis
  • la minutul 3 e chiar în spatele meu. este primul moment în care trebuie să ne dăm jos de pe biclă să trecem o băltoacă de noroi
  • la minutul 6:30 e o pantă nu foarte abruptă dar, probabil încarcată de noroi pe roți, bicla mea nu mai urca. M-am dat jos și am alergat pe lângă biclă câțiva metri. Atunci e momentul când m-a depășit
  • Până la minutul 14:20 chiar dacă e noroi pe jos, sunt încă poteci și e încă practicabil
  • De aici începe nebunia!
  • porțiunea de vreo 300 m de de teren arat a umplut o grămadă de biciclete de noroi
  • la minutul 16 urmează o pantă cu noroi impracticabilă. veți vedea până la minutul 19 cum bicicliștii cad pe capete, ca la Rovine
  • la minutul 20:30 il veți vedea pe Marza Florin încercând să scoată noroiul strâns la roți cu mâna (exact așa făceam toți. nu aveai cum altfel)
  • De neratat între minutul 23:00 și 26:30 – Panta de glod (un noroi lipicios asemănător lutului). O pantă de 280 de metri lungime cu o diferență de nivel de 30 de metri (conform înregistrărilor de pe GPS). Cred că această pantă a râmas în memoria multor concurenți drept cea mai grea pantă urcată vreodată.
  • Uitați-vă la minutul 27 cum arătau bicicletele și bicicliștii în vârful dealului.
  • la minutul 29 noroiul îi blochează lanțul lui Florin. uitați-vă să vedeți cât noroi s-a putut strânge și cât de greu se scotea din angrenaj.
  • Filmarea se oprește la minutul 37. În realitate trecuse mai bine de o oră de la start și eram abia la km 6 din cei 20 ai cursei !!!

Adaugă un comentariu

  • Marius Burluc

    habar nam

  • daniel

    Apropo de apa pe care trebuie sa o ai la tine : nu poti sa cari foarte multa . Organizarea unui concurs presupune si puncte de alimentare bine plasate si bine aprovizionate!

  • daniel

    eu fosesc schwalbe jimmy (pt. noroi) se incarca in prima faza cu noroi, dar se curata rapid in mers, cel putin calea de rulare. Nu sunt bune pe asfalt (intampina rezistenta ).

  • Rudolf Szekeres

    Ambitiosule !! Altceva ce sa mai zic? te felicit pentru curaj si puterea de a merge in ORI ce conditii pana la capat.Nu conteaza timpul. Chestia cu cauciucurile o stiam si eu, ca la noroi NU sunt prea recomandate cele cu riluri adanci dar specialistii stiu mai bine aceste lucruri. Inca odata, felicitari de la OTI.

  • Raduis

    Am vazut pe twitter ca vrei mai multe sfaturi… 😀 In domeniul bicicletelor este greu sa iti indice cineva o bicicleta anume pentru ca in primul rand depinde de bugetul tau. O bicicleta relativ buna din punctul meu de vedere pleaca de la 2000 RON in sus. Pentru concursuri bicla ar trebui sa fie chiar mai scumpa. Ca sa iti faci o idee, eu anul trecut am mers la 3 concursuri (Prima evadare – sau Marea noroiala, Azuga si Predeal) pe o bicicleta Cube Aim (pretul ei de lista anul trecut era 1850, dar pe la jumatea verii a scazut la 1700). Tot frane V-brake. La Prima evadare pot spune ca am cam dansat mergand pe cauciucurile din fabrica Schwalbe Smart Sam 2.1 (2.1 reprezinta balonul sau latimea anvelopei), la Azuga a fost cea mai ok, ca am mers pe macadam, dar in schimb aici am simtit nevoia unei furci mai bune, si niste anvelope care sa imi ofere un control mai bun in curbe, la Predeal as fi vrut o bicla mai usoara la urcare, frane mai ferme la coborare, cauciucuri cu o priza mai buna si o furca mai buna. Anul asta am schimbat bicla, mi-am luat un Cube LTD Comp (pretul ei de lista este de 3900 RON), care are in dotare 2 anvelope Schwalbe Rocket Ron Performance 2.25 (cauciucurile sunt mai late un pic, ofera o aderenta mult mai buna si o sunt mult mai rapide, in schimb sunt mai predispuse la uzura si pene, dar mi-am mai cumparat si un cauciuc Nobby Nic de 2.1 pe care il voi folosi in turele la munte si probabil concursuri, fiind mai bun decat Rocket Ron pe noroi. Nobby Nic este un cauciuc de AM – All Mountain, foarte rezistent la pene, cu o aderenta foarte buna, sta bine si in curbe si datorita profilului sau nu se incarca cu noroi, dar in schimb este ceva mai lent. Vreau sa imi mai cumpar un cauciuc pentru turele extem de noroiase, tot de la Schwalbe vreau sa imi cumpar un Dirty Dan, care este un cauciuc destinat noroiului. In esenta asta este un cauciuc de DH, dar se gaseste si varianta pt AM cu o latime de 2.0, si cred ca in combinatie cu Nobby Nic de 2.1 va face treaba buna pe traseele cu noroi, dar inca nu am avut ocazia sa testez aceasta combinatie. Nobby Nic-ul in schimb l-am incercat asta iarna pe zapada si un pic pe noroi si macadam, avandu-l montat pe spate si am fost foarte multumit de tractiunea pe care o ofera. Revenind la bicla, dupa cum spuneam imi doream o furca mai buna, asa ca acum am o furca mai buna Rock Shox Tora TK Air (o furca pe aer) care preia mult mai bine socurile, dar binenteles si intretinerea sa este mai pretentioasa, nu este un model de concurs, dar pentru cineva care este inca la inceput mi se pare super ok. Franele din dotare nu sunt cele mai bune fiind oferite de Shimano, dar sunt pe disc si sunt hidraulice. Pana acum in cei 200 Km pe care am apucat sa ii fac cu noua bicla, ma declar multumit de ele, ramane sa vedem pe viitor cum se comporta. In schimb pot spune ca se simte o diferenta mare la schimbatoare, cele ce vin in dotarea noii biciclete fiind mult mai rapide si mai silentioase. Legat de greutate, bicla de anul trecut cantarea ~13,5 Kg, iar cea de anul asta 12,5. Considerand ca am o furca mai groasa, si frane pe disc (Care sunt mai grele decat V-brakurile) ma declar multumit ca am castigat un Kg. Dupa cum spuneam variante ar fi multe, dar trebuie sa te gandesti ce anume vrei sa faci. Daca vrei sa participi in continuare la concursuri de XC iti recomand o bicla cu profil MTB ori un HT (hard-tail) ori chiar un full-susp pentru XC si AM, sau nu ajungi la extrema DH (dar aceste bicle sunt ceva mai grele). Daca vrei trimite-mi un mail si mai discutam mai multe pe tema asta si in functie de ce vrei tu.

    Cum comenta cineva mai sus, bicla pe care o concurat nu este tocmai indicata, si nu cred ca se merita sa bagi bani in ea.

    • Vlad Dulea

      mersi mult Radu. De fapt, mersi mult tuturor. Incepe sa se contureze o idee in capul meu din toate astea. Cum spuneam nu aveam experienta cu asa ceva, dar, nu-i asa? din astfel de ispravi se invata 🙂

      • Raduis

        Sa stii ca si eu am trecut cam prin aceasi poveste anul trecut, cu multe intrebari pe forumuri, cu discutii cu diferiti mecanici sau oameni care se pricepea mai bine ca mine, dar cel mai bine te ajuta experienta din teren, pentru ca fiecare are stilul sau propriu. Suntem diferiti, avem nevoi diferit. Cred ca important este sa asculti pe fiecare, mai citeste diferite reviewuri, forumuri de specialitate, si sa gasesti solutia cea mai buna pentru tine. Bafta si sa ne tii la curent cu deciziile. 😀

  • Bazilide

    Felicitari Vlad, te urmaresc pe Twitter dar nu stiam ca vei fi la Garboavele. Sigur, ne-am intersectat pe undeva.

    Bazilide: Locul 36 la Garboavele XC 2011

    • Vlad Dulea

      am fost foarte pe fuga (si in timpul concursului si dupa). tocmai vorbeam cu Emilian ca nici cu el nu m-am vazut acolo 🙂

  • Zdeto

    P.S. Apropos de poza cu Vlad si noroiul pe bicla… nu reflecta realitatea! A fost imortalizat intr-un moment in care avea foarte putin noroi pe ea! Mie acum imi pare rau ca am fost lipsit de inspiratie pe traseu, sa scot telefonul si sa pozez cat noroi s-a depus. 😀

  • sorin

    Salut
    Felicitari pentru vointa pe care ai avut-o sa termini cursa.
    Am participat la Prima evadare, Geiger si Comana in anul trecut cu bicicleta cam ca ata, adica cadru otel, roti normale cu genti duble si cauciucuri cu balon de 2.25, furca cu amortizor veche, doar ca amea nu are amortizor spate si a fost un cosmar cu cauciucurile alea.
    Acum la Garboavele am bagat cauciucuri de 1.8 spate 1.7 fata si tin sa-ti spun cu nu se incarca asa mult de noroi, adica rotile se invart si poti sa mergi pe ea si am tot v-brake.
    Exemplu Maxxis Medusa 1.8, eu am SCHWALBE NOBY NIC 1.8 dar nu se mai gasesc.
    Numai bine.

  • Zdeto

    Vai, uitandu-ma peste clasament, fie si provizoriu, ma deprima rau… Imi propusesem sa termin in prima jumatate dar mi-a iesit pe dos 😛

    Sunt de acord cu concluziile si checklistul tau. Parerea mea este ca o bicla soft-tail (adica cu amortizor pe spate), este destinata mai mult curselor de downhill unde nu ai de ce sa o cari pe umar. Plasarea suspensiei din coada o face foarte greu de pus in spate.
    Cu ochelarii de protectie eu am o dilema, deoarece port ochelari de vedere si nu pot sa pun 2 perechi una peste alta iar daca renunt le cei de vedere, s-ar putea sa vad pomii cand sunt mult prea aproape de nasul meu :)))))

    Desi am avut scule si camere de schimb cu mine, n-am avut leviere dar ma bucur ca n-am facut nici o pana, in ciuda altor ghinionisti despre care am tot auzit. Singura mea problema tehnica a fost faptul ca am o furca de 2 lei, care se blocheaza la temperaturi mai scazute deci n-am avut parte de nici o suspensie. Ceea ce s-a resimtit din plin.

    Relativ la organizare n-am ce sa reprosez. N-am venit la mici si bere, n-am venit ca sa plec acasa cu punga de nimicuri, taxa a fost beton, inscrierea a durat putin… Bine, au existat niste minusuri dar care pe mine personal nu m-au afectat.

    Lucrul care m-a deranjat, frustrat, etc… a fost ca eu am venit ca sa ma dau cu bicicleta pe un traseu de cross-country, off-road, whatever… in conditii de competitie! Iar asta nu prea s-a intamplat. Am facut 75% din traseu cu bicla pe umar sau impingand din greu la ea. As putea sa-l denumesc Concursul National de Push&Carry Bike Garboavele, asa cum zicea cineva de pe forum. Pentru un amator ca mine, lipsit de experienta concursurilor si mai ales a conditiei fizice, partea de „fun” a lipsit sau a fost depasita de starea si dificultatea traseului. Ma tot gandesc cum ar fi fost pe uscat, probabil ca tinand cont si de conditia mea fizica, as fi impins bicla cam in 1/3 din traseu, dar cu siguranta scoteam un timp semnificativ mai bun. In fine, ca ar fi putut fi asa sau pe dincolo, acum e tardiv.
    Ma declar multumit ca am terminat, ca m-a tinut bicla fara pene, si consider ca la capitolul experienta mai am putin si-mi iau level :)) Noroc cu Vlad ca am biciclit impreuna o mare parte si ne-am incurajat sa terminam, ca altfel poate as fi cedat psihic :))

    Vlad, apropos de apa si eu zic ca trebuia sa-ti iei cu tine. Eu am consumat 1L de apa in total, si as mai fi vrut sa am. Daca nu vrei sa o pui pe bicicleta, poti sa o cari intr-un rucsac sau vezi ca tricoul ala de biciclist are un buzunar la spate in care intra o sticla de jumate 😉

    As vrea si eu sa stiu, foarte mult, opinii si pareri referitoare la cauciucuri pentru ca sunt pe piata jdemii de modele, grosimi, dimensiuni diferite si sunt deja confuz.

  • neagrigore

    Nu prea pot să-mi dau cu părerea, pentru că nu ştiu traseul. Dacă vizitezi oricare dintre saiturile de biciclete, o să vezi că sunt împărţite pe categorii, pentru free-ride, pentru dirt etc. Eu unul aş fi încercat cu asta https://www.freeridebikes.ro/2011/cube-analog-disc-2011-2599-ron.html dacă nu vrei full-suspension. În caz contrar, uite un alt exemplu https://www.bikexpert.ro/catalog/ams-wls-pro-2010-p-2795.html. Am dat exemplu Cube, dar poţi să înlocuieşti firma, la fel ca şi magazinul cu oricare dintre firmele mari, Univega, Merida, Scott, Corratec, Ideal, Giant … Problema cea mai mare pe care o văd eu la cursele ăstea este calitatea pieselor mici, ca de exemplu, pedale, butuci etc. N-are sens să mergi un km. şi să descoperi că ţi s-a dus butucul spate.

    Dau link cu freeridebikes pentru că aici mi-am făcut bicicleta ultima dată şi dintre experienţele mele anterioare în Bucureşti este singurul loc în care m-am simţit în siguranţă.

  • Vlad Dulea

    Mersi pentru sfaturi. M-as bucura daca ati da si exemple cu linkuri. As fi curios sa vad concret o bicla care se preta la acest traseu.

  • zapacita

    Si eu mi-am desfacut frana fata si n-am mai avut probleme cu mazga (intr-o coborare mai lunga mi-am amintit ca n-o mai am si m-am cam oprit intr-un boschet, in rest a fost bine fara ea). Apa am avut un litru si mi-a ajuns (in rucsacel din ala cu rezervor). Wind-stopper clar la ce vant a fost sambata pe unele portiuni.

  • neagrigore

    Am citit articolul de două ori ca să fiu sigur că am înţeles bine (am ajuns aici via vulupe). Eu unul nu m-aş fi aventurat în viaţa mea cu bicicleta aia pe traseul pe care l-ai descris tu. Sincer, sunt surprins că ai terminat.

    Acum să trecem la sfaturi că de ăstea nu ducem lipsă.

    În privinţa hainelor, din câte ştiu este recomandat să nu ai haine de bumbac pe tine pentru că vor păstra transpiraţia, se usucă foarte greu. Rişti să răceşti

    În privinţa cadrului, ideea nu e să îl poţi căra uşor. Bineînţeles că trebuie să fie uşor, prin urmare oţelul nu prea are ce căuta aici. Forma cadrului este dictată de traseu. Dacă e stradă e într-un fel, dacă e coborâre e într-un fel etc.

    Raduis are dreptate în privinţa cauciucurilor, din câte am văzut din poze cred că ai strâns o cantitate apreciabilă de noroi pe ele, ceea ce probabil că a îngreunat şi mai mult bicicleta. Ar fi bine să pui frâne pe disc, dar nu la bicicleta din fotografie pentru că nu se merită.

    Aş putea continua la nesfârşit, dar cel mai bine ar fi să discuţi cu un mecanic, care eventual participă şi la concursuri (din câte ştiu, Sebastian de la freeridebikes.ro mergea la diferite concursuri) deci te poate sfătui şi în ceea ce priveşte echipare bicicletei şi pentru trasee.

    Felicitări încă o dată pentru îndârjire. Ai admiraţia mea, eu probabil că aş fi renunţat.

  • Raduis

    In primul rand felicitari ca ai participat si ca ai terminat cursa.

    Referitor la lista in mare mi se pare ok. Eventual la capitolul imbracaminte poti lua in calcul un windstopper si o pelerina subtire (foiae de ceapa), se gaseasc unele la Decathlon foarte ok. In general daca ai o cutie de petice si 1-2 camere la tine ar trebui sa fie suficient cred ca eu. Apa trebuie sa ai intotdeauna la tine, pe langa faptul ca nu te poti baza pe punctele de realimentare, ca este posibil sa ai suprize, (am auzit de concursuri unde organizatorii anuntatu 2 puncte si pe traseu era unul, alte unde au ramas fara apa, etc.), in timpul efortului trebuie sa te hidratezi in permanenta. Se recomanda ca la efort intens sa consumi 500 ml/1 h. Binenteles ca asta depinde de organismul fiecaruia si de nivelul de efort.

    Legat de noroi am ajuns la concluzia care este important cauciucul pe care il folosesti. Exista cauciucuri mai adecvate pentru noroi si alte mai putin adecvate. Binenteles ca franele V-brake contribuie si ele, dar cel mai important este cauciucul cred eu. Un cauciuc bun are calitatea de a se curata in mers.

Vlad Dulea blog folosește cookie-uri. Continuarea navigării implică acceptarea acestora.